STANDARD ORGANIZACYJNY TELEPORADY
w Niepublicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej – Poradnia Lekarza Rodzinnego
- Teleporady odbywają się drogą telefoniczną ( telefon stacjonarny : 84 639 26 83 , tel kom: 882 700 756 i pocztą elektroniczną ( poradnia@rodzinna-zamosc.pl)
- Sposób ustalenia terminu teleporady:
-
Pacjenci telefonicznie zgłaszają potrzebę porady lekarskiej lub pielęgniarskiej dzwoniąc do rejestracji, pisząc SMS lub e-maila..
-
W rejestracji weryfikowana jest tożsamość pacjenta poprzez datę urodzenia lub inną informację związaną z pacjentem. ( zał. Nr 1 )
-
Zbierany jest wywiad dotyczący potrzeby zdrowotnej, wywiad epidemiologiczny oraz ustalana data i godzina teleporady.
3.Sposób nawiązania kontaktu z pacjentem w celu udzielenia teleporady oraz sposób jej udzielenia:
– W wyznaczonym czasie lekarz/ pielęgniarka dzwoni do pacjenta, weryfikuje jego tożsamość ( zał nr 1 )
– Jeśli wyczerpane są konkretne terminy, teleporada może się odbyć w miarę możliwości lekarza/ pielęgniarki bez szczegółowego wyznaczenia godziny w godz: 8:00- 18:00.
– Jeżeli na podstawie wywiadu, stan zdrowia wymaga pilnej oceny, lekarz decyduje o formie udzielenia pomocy ( wizyta w poradni, wezwanie pogotowia ratunkowego, skierowanie do szpitala)
– Porada dotycząca dziecka odbywa się z jego rodzicem lub opiekunem ( weryfikacja tożsamości dotyczy zarówno dziecka jak i rodzica/ opiekuna co zostaje odnotowane w dokumentacji dziecka.
– Gdy brak jest kontaktu z pacjentem w ustalonym terminie pomimo trzykrotnej próby nawiązania kontaktu w odstępach nie krótszych niż 5 min, lekarz/ pielęgniarka może odstąpić od teleporady umieszczając adnotację w dokumentacji indywidualnej wewnętrznej.
– Jeśli w wyniku zebranego wywiadu podczas teleporady, lekarz/ pielęgniarka uznają konieczność bezpośredniego zbadania lub pacjent wyrazi potrzebę takiego kontaktu, uzgadniany jest termin wizyty w poradni lub w domu pacjenta.
– Przebieg teleporady opisany jest w wewnętrznej indywidualnej dokumentacji pacjenta.
– Teleporada jest przeprowadzana w warunkach gwarantujących poufność ze strony personelu medycznego, a otrzymane drogą elektroniczną obrazy, zdjęcia czy dokumentacja, są dołączane do elektronicznej dokumentacji pacjenta lub usuwane z systemu informatycznego.
– NZOZ – Poradnia Lekarza Rodzinnego, zapewnia stosowne zabezpieczenia dotyczące poczty elektronicznej w ramach domeny www.rodzinna-zamosc.pl
– teleporada nie może zastąpić wizyty bezpośredniej w poradni lub w domu pacjenta gdy:
* pacjent lub jego opiekun prawny nie wyrażą zgody na taką formę świadczenia medycznego
* jest to pierwsza wizyta realizowana po zapisaniu sie do NZOZ- PLR
* w związku z chorobą przewlekłą, w przebiegu której doszło do pogorszenia lub zmiany objawów;
* w związku z podejrzeniem choroby nowotworowej
* dzieciom do 6 roku życia poza poradami kontrolnymi w trakcie leczenia, ustalonego w wyniku osobistego badania pacjenta, których udzielenie jest możliwe bez badania fizykalnego
4. Instrukcje o:
- sposobie realizacji e- recepty, e- skierowania, e- zlecenia na wyroby medyczne
- sposobie realizacji zlecenia badań dodatkowych laboratoryjnych i obrazowych
- możliwości założenia przez pacjenta Internetowego Konta Pacjenta
Znajdują się na tablicy ogłoszeń i stronie internetowej : www.rodzinna-zamosc.pl
oraz są przekazywane przez personel podczas kontaktu z pacjentem lub osobą przez niego upoważnioną.
Podstawa prawna :
-
Rozporządzenie Ministra Zdrowia .w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej z póżn. zmianami( Dz.U. z 2020 r poz.1395, 2021r poz 95, 231i 427)
2. Wytyczne konsultanta krajowego w dziedzinie medycyny rodzinnej dotyczące teleporad w podstawowej opiece zdrowotnej udzielanych w czasie epidemii wywołanej wirusem SARS-CoV-2
Załącznik nr. 1
WERYFIKACJA TOŻSAMOŚCI PACJENTA :
-
Na podstawie danych, o których mowa w art. 25 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta ( Dz.U. z 2020r poz.849)
-
Na podstawie danych wskazanych w dokumentacji medycznej lub deklaracji wyboru, o której mowa w art.10 ustawy z dnia 27 października 2017 r o podstawowej opiece zdrowotnej
-
Po okazaniu przez pacjenta dokumentu potwierdzającego tożsamość, przy udzielaniu świadczenia opieki zdrowotnej w formie wideoporady.
-
Przy wykorzystaniu elektronicznego konta pacjenta utworzonego w wyniku potwierdzenia jego tożsamości osobiście lub w sposób określony w art.20 a ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne ( Dz.U. z 2020 r poz.346, 568 i 695)
Załącznik Nr 2
INSTRUKCJA O SPOSOBIE REALIZACJI :
- E- RECEPTY : po otrzymaniu kodu recepty należy udostępnić go w aptece z numerem PESEL osoby dla której została recepta wypisana .
- E- SKIEROWANIA : do poradni specjalistycznych i szpitala : generowany jest kod który należy podać podczas rejestracji . Aktualnie wydajemy jeszcze skierowania w formie papierowej ponieważ nie wszystkie poradnie akceptują formę elektroniczną. Można to sprawdzić dzwoniąc do jednostki, która nas interesuje.
-
E-skierowania wystawiane sa również na badanie gastroskopowe i kolonoskopowe .
-
E- ZLECENIA NA WYROBY MEDYCZNE:
– szczegółowe informacje znajdują się na :
https://www.nfz.gov.pl/dla-pacjenta/zalatw-sprawe-krok-po-kroku/jak-zrealizowac-zapotrzebowanie-na-srodki-pomocnicze-i-ortopedyczne/
-
Zlecenie na badania dodatkowe ( laboratoryjne i obrazowe ) wydawane są przez lekarza gdy istnieje medycznie uzasadniona potrzeba. Pacjent wówczas jest informowany o miejscach gdzie może te badania wykonać.
-
Informacja o możliwości założenia przez pacjenta Internetowego Konta Pacjenta znajduje się na stronie :
https://www.nfz.gov.pl/dla-pacjenta/internetowe-konto-pacjenta/